Jak wybrać wyciągarkę?
Rodzaj wyciągarki
Mamy do wyboru dwa typy wyciągarek: zintegrowane oraz wyposażone w osobną puszkę sterującą. Jeżeli chcemy zamontować puszkę bez uwagi na to, gdzie producent wyznaczył miejsce na wyciągarkę, to zdecydujmy się na drugi wariant (pamiętajmy, że puszka niekoniecznie musi znajdować się bezpośrednio przy wyciągarce). Powinniśmy się jednak liczyć z faktem, że zamontowanie urządzenia z oddzielną puszką będzie bardziej pracochłonne. Łatwiej natomiast zainstalować jego odpowiednik zintegrowany. Na ogół montaż wyciągarki zintegrowanej wiąże się z koniecznością przerobienia elementów sąsiadujących z wyciągarką (np. zderzak, grill itp.). Równie istotne jak rodzaj urządzenia jest także to, jakiej mocy posiada ono silnik. Moc nie powinna być niższa niż 5 KM. Pamiętać jednak należy też o tym, że wpływ na efektywność pracy wyciągarki ma nie tylko moc silnika, ale także przełożenie, przez które silnik napędza bęben z liną. Im przełożenie niższe (np. 218:1) tym wyciągarka pracuje szybciej ale potrzebuje też mocniejszego silnika. Z kolei wyższe przełożenie (np. 275:1) to wolniejsza ale też mniej obciążająca silnik praca wyciągarki.
Uciąg wyciągarki
Jaki uciąg powinna mieć nasza wyciągarka? Przy doborze tego parametru kierujemy się stałą zasadą. Brzmi ona, że wielkość uciągu musi wynosić ok. 2-krotność całkowitej masy samochodu terenowego. Wynika to z faktu, że pojazd może znaleźć się w bardzo trudnym położeniu. Z tego powodu wyciągarka musi być w stanie wydobyć ciężar większy niż sam samochód z pasażerami.
Montaż wyciągarki
Czasem możemy spotkać z fabrycznymi wyciągarkami, ale częściej trzeba je dokupić. Pojawia się wtedy pierwsze pytanie – jaki rodzaj wyciągarki? Wyróżniamy głównie trzy rodzaje wyciągarek: ręczna (mechaniczna), hydrauliczna oraz elektryczna. Niemniej typ wybranej wyciągarki jest w przypadku montażu drugorządny poniżej przedstawimy najważniejsze informacje dotyczące umieszczenia wyciągarek w pojazdach przeznaczonych do off-roadu.
Gdzie zamontować wyciągarkę?
W samochodzie może znajdować się specjalne miejsce na sprzęt, wtedy montaż nie powinien być problematyczny. Inaczej jest w sytuacji, kiedy nie mamy takiego miejsca i należy dostosować samochód do wyciągarki. W przypadku braku miejsca montażu należy skontaktować się ze specjalistami, którzy odpowiednio dostosują konstrukcję pojazdu do wyciągarki..
Jak zamontować wyciągarkę?
Przymocowanie wyciągarki nie jest najprostszym zadaniem, należy przede wszystkim pamietać, że urządzenie powinno być wpięte do instalacji elektrycznej. Jedną z opcji jest zamontowanie wyciągarki w seryjnym zderzaku. Należy wtedy pamiętać, aby odpowiednio wzmocnić konstrukcję (może okazać się niezbędne przerobienie zderzaka czy grilla).
Pamiętaj!
Jeżeli pojazd nie jest fabrycznie dostosowany do posiadania wyciągarki wtedy najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów, wtedy będziemy mieć pewność, że wyciągarka nas nie zawiedzie w potrzebie,
Nie przeciera się łatwo, nie powinno jej zaszkodzić przebywanie w wysokiej temperaturze. Jakie ma wady? Przede wszystkim jest dosyć ciężka. Poza tym może się załamać, a w razie pęknięcia pod obciążeniem bardzo gwałtownie oddaje swoją energię. Z kolei liny syntetyczne raczej się nie skręcają i – co ważne – są stosunkowo lekkie. Natomiast nie lubią się z piaskiem i błotem. Długotrwały kontakt z nimi może spowodować uszkodzenie wyciągarki. Która z nich jest tańsza? Otóż zdecydowanie mniej zapłacimy za linę stalową. Na szczęście liny syntetyczne nieustannie tanieją a ich zalety zdecydowanie górują nad wadami.
Jak zamontować wyciągarkę?
Przede wszystkim wyciągarka musi być zamontowana w sposób stabilny i bezpieczny. Do jej zamocowania należy używać dedykowanych, wzmocnionych śrub, zaś miejsce montażu wybrać tak, żeby było jak najbardziej zintegrowane z elementami nośnymi samochodu (np. rama lub podłużnice). Ponieważ podczas pracy na wyciągarkę działają siły skręcające, należy pamiętać, żeby podstawa, do której będzie przykręcona, miała odpowiednią sztywność. Przy montażu w zderzaku stalowym, dedykowanym pod wyciągarkę, zazwyczaj możemy pominąć tą kwestię, gdyż zderzak taki najczęściej posiada już zintegrowaną płytę montażową. Jednak w przypadku montażu w zderzaku seryjnym konieczne jest wcześniejsze osadzenie specjalnej płyty montażowej, która wzmocni miejsce zamocowania wyciągarki i zabezpieczy całą konstrukcję przed uszkodzeniem.